Zwangerschapsyoga

Het doel van zwangerschapsyoga is dat je, als zwangere vrouw, een goed ademgevoel leert te ontwikkelen. Je ervaart hoe adem en ontspanning met elkaar verbonden zijn en ook hoe je met behulp van de adem je kracht leert bundelen. Het bewustzijn dat adem je ontspanning, maar ook kracht kan geven, kan van groot nut zijn bij de bevalling.

In de lessen wordt veel aandacht besteed aan het ademgebied onder het middenrif: lendenen, onderrug, buik en onderbuik, bekken en bekkenbodem. De belangrijkste houdingen en bewegingen komen telkens weer terug in de lessen, zodat je gaandeweg vertrouwd raakt met de oefeningen. Daardoor weet je gevoelsmatig welke houdingen tijdens de bevalling goed voor je zijn, zodat je je makkelijker aan de bevalling kunt overgeven.

Elke laatste les van de maand worden ook jullie partners uitgenodigd. Deze lessen zijn meer toegespitst op de bevalling zelf en op dat wat de partners kunnen doen om hun vrouw te ondersteunen.

Er zijn oefeningen om de adem van de bevallende vrouw te ondersteunen en te begeleiden. Er is ook aandacht voor onderrug-, schouder- en beenmassage. Alle lessen eindigen met ontspanningsoefeningen.

Je kunt elke week instromen omdat de thema's elke drie à vier maanden opnieuw gebracht worden. Indien wenselijk of nodig bestaat ook de mogelijkheid individueel zwangerschapsyogalessen te volgen.

Het is wenselijk om rond de 20e week van de zwangerschap met zwangerschapsyoga te beginnen.